Besparen op BPM bij auto-import

Besparen op BPM bij auto-import

Als je een auto wilt importeren is het belangrijk dat je vooraf goed uitzoekt hoe dat in zijn werk gaat. Zo kom je niet voor vervelende verrassingen te staan en kun je optimaal profiteren van de voordelen die het biedt. Waar moet je goed op letten?

Wat is BPM?

BPM staat voor belasting van motorrijwielen en personenauto’s. Het gaat hierbij om zowel personenauto’s, bussen voor meer dan 8 personen als om bestelauto’s. Het bedrag is tegenwoordig vrijwel geheel gebaseerd op de uitstoot van CO2 van het voertuig. Je hoeft geen BPM te betalen voor auto’s zonder en met een lage CO2-uitstoot. Dat geldt ook voor auto’s die ouder zijn dan 25 jaar.

Tip: Kosten auto importeren: invoerkosten berekenen – Easy Import

Hoe werkt BPM als je een auto importeert?

Deze belasting zul je moeten betalen op het moment dat je een voertuig in Nederland registreert. Als je bij een garage een nieuwe auto koopt regelen zij dit voor je en staat het bedrag op de factuur die je van hen krijgt.

Als je een tweedehands auto importeert moet je BPM betalen op basis van de werkelijke waarde van het voertuig op dat moment. Om het bedrag te bepalen moet je weten om welk type voertuig het gaat, wat de datum van eerste toelating is en wat de CO2-uitstoot van de auto is.

De auto moet dan wel minimaal 6 maanden oud zijn of meer dan 6000 km hebben gereden. Is deze jonger of heeft de auto minder kilometers op de teller dan betaal je de Nederlandse BTW, terwijl dit tarief in Duitsland 2% lager ligt, wat dus scheelt op de waarde van de auto.

Tip: Alles over de BPM aangifte – Easy Import

Besparen op BPM bij auto-import

Daar is een speciale forfaitaire tabel voor. Er zijn echter verschillende manieren waarop je de BPM mag berekenen, afhankelijk van de methode die je kiest. Dit kan de tabel van de Belastingdienst zijn, maar er zijn ook 8 verschillende koerslijstberekeningen. Die zijn het meest geschikt als je een jonge schadevrije auto importeert.

Je kunt ook een BPM-taxatie laten doen als je van mening bent dat de auto minder waard is dan de afschrijvingstabel aangeeft. Bijvoorbeeld als de auto schade heeft (gehad) of duidelijke gebruikerssporen heeft.

Je kunt de BPM dus zelf berekenen, maar je kunt hiervoor ook hulp vragen van een professional. Als je een bedrijf vraagt een auto voor je te importeren nemen zij dit werk ook voor hun rekening.

Na de RDW-keuring moet je altijd aangifte van BPM doen, ook als het bedrag 0 is. De enige uitzondering zijn bestelauto’s met grijs kenteken die voor 1 juli 2005 voor het eerst geregistreerd zijn.

Conclusie

Voordat je een auto gaat importeren is het dus belangrijk om jezelf goed in te lezen of te laten informeren over alle regels die daarvoor gelden. Op die manier voorkom je problemen en hogere kosten door bijvoorbeeld boetes.